News⑦【建築情報学会WEEK2022】

2022年2月25日〜2月28日建築情報学会WEEK2022 https://ais-j.org/aac-time/
建築情報学の発展と啓蒙をテーマに深い議論や意見交換会を実施します。
https://ais-j.org/20220213week2022/
No,14 デジタルクラフト 伝統的建築知識・技術のデジタルコンストラクションへの応用)にてお話させていただきます。

February 25-28, 2022, [Architectural Informatics Society WEEK2022]
[Program announcement] https://ais-j.org/20220213week2022/
(Session theme) Digital craft; application of traditional architectural knowledge and technology to digital construction Will participate on the 25th.

■表題;デジタルクラフト;伝統的建築知識・技術のデジタルコンストラクションへの応用

テーマ概説

自ら学習する機械や、自らデータを採掘する仕組みが当たり前の技術となった2020年代、それらを援用すれば、「モノ」や或いは「ふるまい」から、有益なエッセンスを抽出することができるのではないか。うまくいけば、これまでに蓄積された人智を効率よく学習できる可能性がある。ここでは伝統的な建築に関する技術一般について、デジタイズすることで何が可能になるのか、その応用可能性についてケーススタディーをもとに議論したい。

話題例1)学び方;親方に付き暗黙のうちに所作を学んだ職人、言語や絵などの教授法によってやり方を学んだ新世代、動画やソースコードを検索して効率よく解決法を見つける検索世代。さらに先のデジタルネイティブの世代の学習法はどうなるのであろうか。

話題例2)協働;アルゴリズムと人間の協働というと難しく聞こえるが、検索窓で調べものをする行為は既に生活に溶け込んでいる。また、ロボットと人間の協働といえば物理世界でのコミュニケーション方法や、設えについて議論がおよぶであろう。こういった技術の先にどのような応用方法があるのだろうか?

話題例3)技術の目的;手作業による特注や大量生産等は、乗り越えるべき技術的テーゼであったが、20年代現在それ自体は目的ではない。フィジカルコンピューティングやデジタル技術の使用目的を、人間の作業・技能の強化に割り当てるなら「デジタル・クラフト=コンピュータを援用した手作業」の概念が出現するであろう。

話題例4)問題提起;抽象化や構造化が人間の意識の働きとすると、機械学習やマイニングのアプローチは混沌をそのまま扱う、このあたりの方法の違いを、うまく生かせば吉(仮)

■Session Theme;
Crafting the Digital: The application of traditional knowledge and techniques in digital construction

An outline of the topic

In the 2020s, the technologies such as learning machines by themselves and mechanisms that mine data by themselves became commonplace. By using those techniques, it may be possible to extract useful essences from “things” or “behaviors”. Hopefully, we would be able to efficiently learn the human wisdom that humans have accumulated so far. Here, I would like to discuss what is possible by digitizing traditional architectural techniques in general, and their applicability based on case studies.

e.g.How to learn; A craftsperson who implicitly learned the behaviour of his master, a new generation who learned the method by teaching methods such as language and pictures, and a search generation who searches videos and source code to find solutions efficiently. Will the generation of true digital natives change further?

e.g.Collaboration: Collaboration between robots and humans is relatively easy to imagine visually, and communication methods and settings will be discussed first. Second, when it comes to collaboration between algorithms and humans, it sounds difficult, but that’s what you do in the search window.

e.g.Objective: Manual customizing and mass production were technical themes to overcome, but as of the 20s, they are not the purpose in themselves. Today’s physical computing and robotics technologies can also be used as an aid tool to improve the quality of human manual labour. Depending on the setting of the purpose of use of digital technology, the emergence of the concept of digital craft is foreseen.

e.g.Problem-raising; If abstraction and structuring are the work of human consciousness, machine learning and mining approaches deal with chaos as it is. If one could make good use of the differences in these methods, good. (tentative)

■参考論文/Main reference paper(s)

1)Digital Construction – Demonstration of Interactive Assembly Using Smart Discrete Papers with RFID and AR codes (http://papers.cumincad.org/cgi-bin/works/paper/caadria2017_131)

2)Body-Borne Assistive Robots for Human-Dependent Precision Construction – The Compensation of Human Imprecision in Navigating 3-Dimensional Space with a Stand-Alone, Adaptive Robotic System (http://papers.cumincad.org/cgi-bin/works/paper/caadria2018_302)